Halles-VISIONS

VISIONS

2e édition

Installation, Numeriek

Van de waterstralen van La Matrice 3D tot de hologrammen uit L’enfer van Clouseau… Visions presenteert een reeks digitale werken en installaties met een zowel poëtische, cinematografische, interactieve, hypnotische als wetenschappelijke inslag.

3D Water Matrix

Shiro Takatani, Christian Partos & Ulf Langheinrich

Installation, Numeriek

05 > 27.10.2017

De vloeibare matrix is geen werk op zich. Het is een drager, een interface die vloeibare creaties genereert.

+ Meer weten

De 3D Water Matrix is geen werk op zich. Het is een drager, een interface die vloeibare creaties genereert.

Christian Partos transformeert zich dankzij deze installatie in een waterbeeldhouwer, terwijl Shiro Takatani bewegende figuren creëert door de pixels te vervangen door waterdruppels die de zwaartekracht tarten. Ter gelegenheid van deze tweede editie van Visions vult een derde, door Ulf Langheinrich gecreëerde, presentatie het repertoire van de matrix aan.

Le Laboratoire des liquides

Gwendoline Robin

05 > 27.10.2017

Na lang met vuur te hebben gespeeld, focust Gwendoline Robin nu op water.

+ Meer weten

Na lang met vuur te hebben gespeeld, focust Gwendoline Robin nu op water. In deze installatie onthult ze hoe we door onze relatie tot water verbonden zijn met de wereld van de sterren en de oceanen. Een droom!

Tta / Atla #1

Louise Vanneste

05 > 27.10.2017

Through the Alders / A travers les Aulnes is een choreografische exploratie geïnspireerd op lezingen van de roman Le Roi des Aulnes.

+ Meer weten

Through the Alders / A travers les Aulnes is een choreografische exploratie geïnspireerd op lezingen van de roman Le Roi des Aulnes. Het publiek wordt uitgenodigd om rond te dwalen in deze op het universum van Michel Tournier geïnspireerde wereld van beelden en landschappen.

L'enfer de Clouzot

Epidemic

05 > 27.10.2017

In de onvoltooide, hoogst experimentele film L’enfer drijft Henri-Georges Clouzot zijn acteurs tot het uiterste. Epidemic transformeerde zes scènes door ze over te brengen op een multiplex hologram.

+ Meer weten

In de onvoltooide, hoogst experimentele film L’enfer drijft Henri-Georges Clouzot zijn acteurs tot het uiterste. De in de jaren ’60 gedraaide testbanden en filmrollen raakten in de vergeethoek tot in 2009 een ‘documentaire’ de psychedelische esthetiek ervan in herinnering brengt.

Epidemic transformeerde zes scènes door ze over te brengen op een multiplex hologram dat het klassieke reliëf van een enkel 3D-beeld vervangt door een veelheid van 2D-beelden die zich onthullen, afhankelijk van het standpunt van de zich voor het hologram verplaatsende toeschouwer.

Light drawing

Nazanin Fakoor

05 > 27.10.2017

Met deze interactieve installatie exploreert Nazanin Fakoor de invloed van de omgeving op de artistieke praktijk.

+ Meer weten

Zowel de bewegingen van bezoekers als een briesje kunnen efemere tekeningen creëren.

De grafische motieven evoceren de kosmos … Eenvoudigweg hypnotisch!

Le chuchotement des étoiles

Maksaens Denis

05 > 27.10.2017

Denis Maksaens reist als videast, beeldend en digitaal kunstenaar de wereld rond met zijn installaties. Voor Les Halles creëert hij een specifiek werk.

+ Meer weten

Denis Maksaens reist als videast, beeldend en digitaal kunstenaar de wereld rond met zijn installaties. Na tien dagen residentie zal hij in de grote hal een fijngebouwde, meer dan 6 meter grote, structuur optrekken, voorzien van talrijke plasmaschermen en een geluidsinstallatie.

Als een digitale verkeerstoren die beelden en geluiden mixt, focust deze creatie op de thema’s van het water en het sacrale en is ze zowel gelinkt aan de in Visions gepresenteerde werken als aan de cultuur van zijn land van herkomst, Haïti.

Trame sensible - Liaison vibratoire

Elise Peroi

05 > 27.10.2017

Van het programmeerbare Jacquardgetouw tot de geperforeerde kaarten die een tekening weven: de relaties tussen de weefkunst en de digitale wereld gaan ver terug.

+ Meer weten

Van het programmeerbare Jacquardgetouw tot de geperforeerde kaarten die een tekening weven: de relaties tussen de weefkunst en de digitale wereld gaan ver terug.

Trame sensible hernieuwt ze door een structuur met een analoog raster te koppelen aan een structuur met een digitaal raster: draadweefsel en lichtweefsel, beeldharp en geluidsharp. De digitale beweging onthult de ‘interioriteit’ in het analoge gebaar en evoceert het in de stilte van de wever verscholen gezang. De toeschouwer kan deze ‘aaibare’ installatie laten vibreren: luisteren om beter te zien is de boodschap.