Les Halles de Schaerbeek
— Brussel —

Splash timer
9 & 10.02.24 | 40' | 12+ | En — srt. Fr & Nl | De Kriekelaar

‘‘ Bless the Sound that Saved a Witch like me’’

Benjamin Kahn

De Kriekelaar (It take a city)

Data

Vrijdag 09 februari 2024 18:00
Zaterdag 10 februari 2024 20:00
!!! OPTREDENS VINDEN PLAATS OP DE KRIEKELAAR, 76-78 GALLAITSTRAAT 76-78 - 1030 SCHAERBEEK !!!

I want to share a scream
with you
I want to share a sound without fences
I want to share this loudness and the silence
that comes with
I want to offer you a journey, with no directions,
no set conclusions… a journey into the unknown
I want to share a breathe
A breathe for I exist
For we exist
Like the swallow that flew through our ancestors
Like a chain of time, that is the only gesture
Lost in space.  

Of het nu met woede, plezier, pijn of stilte is, de schreeuw blijft een krachtige en heel intieme daad. Het lokt directe empathie uit, wat ook een van onze meest gedeelde en instinctieve emoties is. Het is een barst in tijd en ruimte. 

Samen met performer Sati Veyrunes en componist Yamila Rio Manzanares onderzoekt Benjamin Kahn op welke manieren het gevoel van urgentie geuit kan worden. Schreeuwen is bijzonder slecht gedocumenteerd in de geschiedenis van filosofie en sociale wetenschappen. Het wordt meestal gelijkgesteld aan woede, hysterie en chaos en wordt gecensureerd in de taal die we gebruiken. Deze solo is een poging om deze radicale uitdrukking opnieuw toe te eigenen en dit uiterst rauwe en onthutsende materiaal te verwoorden en te temmen. 

De reis is fysiek, sonorisch en wil deze vitale impuls opnieuw toegankelijk maken voor iedereen. 

"Bless the Sound that Saved a Witch like me" is het tweede deel van een trilogie van portretten, na "Sorry, But I Feel Slightly Disidentified...", een solo voor Cherish Menzo en de solo The Blue Hour voor Théo Acremanne.  

• Benjamin Kahn is danser en choreograaf. Hij studeerde aan de universiteit van Aix en Provence, het conservatorium van Rennes en  aan het Brusselse ESAC (École Supérieure des Arts du Cirque). Na zijn studies werkte hij samen met choreografen als  Philippe Saire, Benjamin Vandewalle, Nicole Beutler, Ben J. Riepe, Frédéric Flamand, Maud Le Pladec,  Eglė Budvytytė en Alessandro Sciarroni.

Deze show wordt gepresenteerd in samenwerking met Kaaitheater als onderdeel van het It Takes A City festival.

Conception, chorégraphie : Benjamin Kahn
Création, interprétation : Sati Veyrunes
Création musicale : Lucia Ross
Création lumière et régie générale : Neils Doucet
Assistant dramaturgie : Théo Aucremanne
Regard extérieur : Cherish Menzo
Regard création costumes : Carolin Herzberg
Conduite lumières : en cours
Conduite son : Louis Daurat
Textes : Benjamin Kahn inspiré directement par Pier Paolo Pasolini, Death Grips, Darek Jerman, MAVI.
Production déléguée : Les Halles de Schaerbeek
Administration, production : Léonard Degoulet
Diffusion, développement : Sandrine Barrasso
Coproduction : Klap Maison pour la danse, Charleroi Danse, Les Halles de Schaerbeek
Accueil en résidence : Festival de Marseille, Centre National de la danse Pantin, Klap Maison pour la danse, Kaiitheater , BUDA Kunstencentrum, Rotterdam Theater

Le solo pour Sati Veyrunes « Bless the sound that saved a Witch like me » est le deuxième volet d’une trilogie qui sera aussi présentée dans son ensemble avec les pièces « Sorry, But I Feel Slightly Dissidentified… » solo pour Cherish Menzo, et The Blue Hour solo pour Théo Acremanne.
La trilogie est lauréate du programme TRIO(S) porté par la SACD et l'Onda.