Onbashira Dyptich
Damien Jalet
Charleroi danse x PBA x Central La Louvière x Les Halles de Schaerbeek
Onbashira (“de eervolle pilaren” in het Japans) is een Shinto-ritueel dat al 1200 jaar elke zes jaar wordt gehouden bij het Suwameer in de prefectuur Nagano. Om de pilaren van het heiligdom van Suwa te vernieuwen, worden tijdens een ceremonie zestien dennenbomen van bijna tien ton geveld en vervolgens over een afstand van tien kilometer naar de tempels van het heiligdom gesleept. Op de gevaarlijkste afdalingen berijden mannen de stammen terwijl ze de berg af denderen om hun moed te tonen.
Het was dit ritueel dat de Belgische choreograaf Damien Jalet, die sterk beïnvloed is door de Japanse cultuur (denk aan Planet (Wanderer)), inspireerde tot Onbashira Diptych, dat bestaat uit twee stukken: Thr(o)ugh en Skid. "In Thr(o)ugh laten we de stam van een boom zien en in Skid de helling van een berg.
De dansers treden op op een enorme helling van 34 graden, gekleed in soepele maar beschermende uniformen ontworpen door de Brusselse ontwerper Jean-Paul Lespagnard. Op muziek van Christian Fennesz en Marihiko Hara, een mix van klassiek en elektronisch, voeren de dansers een reeks fascinerende tableaus op waarin stijgen en dalen zowel tegenstellingen als complementen zijn.
Skid Chorégraphie Damien Jalet | Conseiller à la chorégraphie Aimilios Arapoglou | Composition musicale Christian Fennesz et Marihiko Hara | Scénographie Jim Hodges et Carlos Marques da Cruz | Costumes Jean-Paul Lespagnard | Lumières Joakim Brink | Créé en 2017 pour la GöteborgsOperans Danskompani | Thr(o)ugh Chorégraphie Damien Jalet | Conseiller à la chorégraphie Aimilios Arapoglou | Composition musicale Christian Fennesz | Scénographie Jim Hodges et Carlos Marques da Cruz | Costumes Jean-Paul Lespagnard | Lumières Jan Maertens | Créé en 2016 pour le Hessiches Staatballet de Darmstadt