Les Halles de Schaerbeek
— Brussel —

Splash timer

MISSIES EN GESCHIEDENIS

Het plan van de Hallen is gericht op drie grote missies:

- de artiesten goed ondersteunen en een gevarieerd en bijzonder artistiek programma aanbieden

- actief zijn in de buurt en met de gemeenschappen in de wijk van de Hallen

- aandacht blijven hebben voor de grote maatschappelijke vraagstukken van vandaag (klimaat, migratie, gender, sociale rechtvaardigheid, enz.).

Om deze drie missies op een coherente manier uit te werken, organiseren de Hallen hun programma op een vernieuwende manier, in drie aparte programmablokken. Zo willen ze tegelijk artistiek coherent te zijn, actief omgaan met de gemeenschappen van de wijk van de Hallen en openstaan voor de veranderingen in de wereld waarin we nu leven.

De programmathema's:

- opening van het seizoen in september met de poëziemarkt - Poetik Bazar en La Nuit de l'Amour

- van oktober tot februari ligt de nadruk op kunst, grote werken, nieuwe producties, evenementen, voornamelijk in de podiumkunsten

- van februari tot mei ligt de nadruk op het muzikale programma, maar in deze periode houden we ook een deel van ons programma open, om beter te kunnen inspelen op de wereld waarin we evolueren.

- van juni tot juli is het tijd voor Le Grand Marché, een XXL-wijkproject

We hebben besloten in de achteruitkijkspiegel en het verleden van de Hallen te kijken. De Hallen van Schaarbeek zijn opgebouwd rond een visie van culturele democratie. Die visie heeft bijna 50 jaar lang bijgedragen om de identiteit van de Hallen te creëren. Onder culturele democratie verstaan we de waardering van alle culturen, in hun eigen diversiteit. Culturele democratie verwerpt de superioriteit van de ene cultuurvorm boven de andere, omdat ze allemaal waarde hebben. In die zin omvat het begrip cultuur zowel artistieke creatie, tradities en gewoontes als volkse creativiteit en lokale gebruiken.

Wij zijn ervan overtuigd dat de Hallen van Schaarbeek het potentieel hebben om zowel open te staan voor diverse lokale gemeenschappen als een artistiek veeleisend internationaal kunstencentrum te zijn. In die zin en gezien hun geschiedenis, is het een uniek huis in het lokale, nationale en internationale landschap.

Vanaf nu gaan we drie sterke verbintenissen aan:

- van de Hallen een nog meer interdisciplinaire plek maken. We bieden er drie hoofddisciplines aan: dans/performance, circus en muziek. Tegelijkertijd blijven we openstaan voor disciplines die nog te weinig ruimte krijgen in culturele instellingen, zoals stand-up en cabaret. De Hallen zijn gespecialiseerd in de productie van interdisciplinaire werken.

- een gedeeld programma ontwikkelen met een groot aantal partners, van het Théâtre National van de Franse Gemeenschap tot het Théâtre de la Vie, van het Kaaitheater tot UP.

- de zalen toegankelijker maken: voor artiesten en toeschouwers met fysieke en mentale beperkingen, voor cultureel diverse gemeenschappen van deelnemers uit de buurt en elders, voor kunstscènes van overal, onder andere uit Vlaanderen. We zetten een reeks acties op (zoals Ramadan Friendly, Pay What You Can) die in deze richting gaan.

Belangrijke evoluties :

- 3 belangrijke missies: steun voor artistieke creatie, politiek engagement in de ruime zin, projecten met de buurt

- 3 hoofddisciplines: dans, circus, muziek

- 3 gebruikte zalen: Grote Hal, Kleine Hal, Zwembad/Cave

Belangrijke historische mijlpalen

1865: Bouw van de overdekte marktplaats Sinte-Maria

1898: De markt wordt verwoest door een brand

1901: Feestelijke opening van de nieuwe overdekte markt

1920: De markt wordt niet langer gebruikt als markt maar als gemeentemagazijn, garage.

1973: Jo Dekmine stelt een team samen (Philippe Grombeer, Daniel Colardijn, Hubert Dombrecht, Alain La Sante) om na te denken over het plan van een onafhankelijk cultureel centrum. Die werkgroep wordt opgericht in januari 1974.

1975: Aankoop van het gebouw door de "Franse Commissie voor Cultuur van de Brusselse Agglomeratie" (het huidige COCOF).

1983: Opzetten van een netwerk van de Hallen op Europees niveau met de oprichting van Trans Europe Halles. Van 1972 tot 1984 volgen negen ministers van Cultuur elkaar op en uiteindelijk wordt het project stabiel dankzij de eerste institutionele beloftes. Begin jaren '80 wordt het gebouw verkocht aan de Federatie Wallonië-Brussel.

1984: De eerste fase van de werken die uitsluitend gewijd zijn aan de redding van de Hallen (glaswerk, vloertegels, roestbehandeling, sanitair). Duur: anderhalf jaar.

1991: De Hallen verwerven de status van Europees Cultureel Centrum van de Franse Gemeenschap.

1994: Toezegging van een renovatiebudget voor de Hallen.

1996: Eind november, nieuwe opening van de Grote Hal.

1998: Eerste vijfjarige programmaovereenkomst. Dit biedt de Hallen zekerheid en vergroot hun ondersteuning.
De Kleine Hal wordt gerenoveerd.

2002: Philippe Grombeer, directeur en initiatiefnemer van deze locatie, verlaat de Hallen na 28 jaar om het Théâtre des Doms te leiden.

2003: De tweede vijfjarige programmaovereenkomst.

2004: De vzw viert haar dertigjarige bestaan onder leiding van Annick de Ville.

2005-2012: Fabienne Verstraeten, directrice van de Hallen, werkt een programmatie uit gericht op de Arabische werelden, steunt en beheert twee grote multi-operatorprojecten - Masarat-Palestine en DABA Maroc - en zet de programmatie van circuskunsten, hedendaagse dans en performances voort, en consolideert de Europese programma's waarvan de Hallen het netwerkhoofd zijn.

In november 2012 neemt Christophe Galent de leiding van de Hallen over. Hij breidt de programmatie uit, met meer nadruk op het circus en de dans. Hij omringt zichzelf met geassocieerde artiesten en laat de disciplinaire grenzen vervagen. Hij start een ambitieus beleid van coproducties en gedelegeerde producties, terwijl hij experimenteert met nieuwe verhoudingen tussen de makers en het publiek.

Met de 50e verjaardag van de Hallen in 2024, breekt een nieuw tijdperk aan met de aanwerving in januari 2023 van Matthieu Goeury, de nieuwe algemeen en artistiek directeur. Hij vervoegt het directieteam van de Hallen dat bestaat uit Laetitia van de Walle (administratief en financieel directeur), Cathy Simon (directeur van de publieke sector) en Fernand van Bever (technisch directeur).