(le/the) Pain
Jean-Daniel Broussé
- Stroboscopische effecten
- Vroeg instappen
- Naaktheid
"très drôle", "une véritable célébration" The Guardian ★★★★
"L'histoire de JD est poignante, souvent douloureuse, mais parsemée de malice et saupoudrée d'humour." Financial Times ★★★★
In zijn familie worden stokbroden gemaakt zoals het al vier generaties lang wordt gedaan: zonder veranderingen. Jean-Daniel Broussé had de familiebakkerij in Béarn moeten overnemen. Maar hij koos een andere richting en het materiaal om zijn eigen verhaal vorm te geven. Geregisseerd door zijn partner Ursula Martinez en met behulp van een wolk van bloem, verandert hij het podium in een plek van metamorfose. Het verhaal van een queer jeugd op het platteland wordt verteld met de urgentie van een heden dat bevrijd is van het patriarchaat.
Van het belang van de traditie tot de roep van het leven als artiest in Engeland, geeft (le/the) Pain vorm aan een fysiek verhaal dat acrobatische behendigheid en dans combineert in een virtuoze maar ook intieme voorstelling. Tussen zijn "pain" en zijn brood omarmt Jean-Daniel Broussé de echte uitdaging om zichzelf opnieuw uit te vinden.
22/10 - Unlearning to inherit - Small Talk with Jean Daniel Broussé, Robin Faymonville & Le Pain levé
How can you reinvent yourself when everything seems predetermined? In Le/The Pain, Jean-Daniel Broussé crafts an intimate narrative on stage — that of a queer childhood in the provinces, caught between the flour of the family bakery and the burning desire for freedom. Between bread and ‘pain,’ the stage becomes a space of fracture and reinvention.
In dialogue with Robin Faymontville, performance poet and craftsman of language, and Le Pain Levé, a revolutionary, self-managed bakery that breaks with tradition, this conversation opens up on legacies, bodies that emancipate themselves and inner landscapes where another existence is created.
A moment to question what it means to speak from the margins and to make intimacy a force for creation.
Conçu et interprété par : Jean-Daniel Broussé | Mise en scène : Ursula Martinez | Mise en mouvement : Leah Marojevic | Consultant acrobatique : Charlie Wheeller | Création lumière : Joe Hornsby | Costumes : Max Allen | Musique originale : Samir Kennedy | Régisseur technique : Fergus Waldron | Projections : Sam Williams | Vidéos : Jean-Daniel Broussé, Laurie Warman, Evelyne Larran | Production : Nikki & JD | Diffusion : Yellow Everything | Co-productions : Warwick Arts Centre, London International Mime Festival | Avec le soutien de : Arts Council England, Jerwood Circus Residencies | Remerciements : Bertrand Broussé, Myriam Broussé, et le personnel de la Boulangerie Broussé | Photo : pablo herrera